Show Filters

Visar alla 2 resultat

Show Filters

Visar alla 2 resultat

Hälsofördelar med att sluta röka

För att kunna lyckas måste rökaren ha en plan för att klara av att motstå begär och abstinens som uppstår längst vägen. Hälsofördelarna med att sluta röka cigaretter börjar så lite som en timme efter det senaste röktillfället.

Vad händer i kroppen när jag slutar röka cigaretter?

Det är aldrig försent att sluta röka och ju tidigare man lägger ner cigaretter desto snabbare minskar risken för cancer, hjärt- och lungsjukdomar och andra sjukdomstillstånd som kan uppstå i samband med cigarettrökning. Att röka är en skadlig ovana som på sikt leder till flera möjliga hälsoproblem. Därför är det rekommenderat att sluta röka så fort som möjligt oavsett vilken ålder man är i eller hur länge man rökt.

Skapa en plan för att sluta röka successivt

Bestämma sig för att sluta röka
Alla planer börjar med en målbild. För att hjälpa dig med motiveringen kan det vara bra att skriva ner en del fördelar som uppstår i samband med att du slutar röka cigaretter. För vissa är det hälsofördelarna som är mest lockande medan för andra kan det vara en ekonomisk fråga.

Sätt upp en långsiktig plan
Se till att lägga upp en plan där du har olika milstolpar längst vägen. Att lägga ner cigaretter helt tvärt utan hjälpmedel brukar oftast inte rekommenderas. Enligt brittiska hälsomyndigheten NHS är det upp till 4 ggr mer troligt att du lyckas lägga ner rökningen om du använder hjälpmedel jämfört med de utan.

Få hjälp med alternativ
I samband med att man stegvis trappar ner rökningen finns t.ex. nikotinpåsar eller snus utan tobak för den som föredrar att ha ett diskret alternativ till rökningen. Detta ska ses som ett hjälpmedel som även det kan trappas av i samband med att tobaks- och nikotinsuget minskar.
Belöningen att sluta röka
Utöver hälsofördelarna med att sluta röka kan man även ytterligare motivera sig själv genom att t.ex. lägga undan en slant varje månad som går till en minnesvärd upplevelse som t.ex. en resa eller en middag ute med vänner. Genom att öronmärka pengar som annars skulle gått till cigarettköp hjälper man hjärnan uppmuntra beteendet att lägga ner rökningen.